„O finansach … w bibliotece”.

 MGBP w Alwerni bierze udział w projekcie „O finansach … w bibliotece”. Realizatorem projektu jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego, a jego założenia wpisują się w cele Programu Rozwoju Bibliotek, który zmierza do przeciwdziałania cyfrowemu i społecznemu wykluczeniu mieszkańców z terenów wiejskich i małych miast.

Cele projektu:
-zwiększenie u osób starszych umiejętności korzystania z usług finansowych, w tym bankowości elektronicznej.
-wzmocnienie zdolności bibliotekarzy z bibliotek publicznych do zwiększania umiejętności korzystania z usług finansowych wśród osób starszych, mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach.

Dlaczego projekt jest ważny?

Ponieważ ma szansę przyczynić się do zmniejszenia wykluczenia finansowego. Ta forma wykluczenia wyraża się między innymi poprzez brak dostępu lub utrudnienie w korzystaniu z podstawowych usług finansowych, takich jak posiadanie konta osobistego w banku, którego według różnych badań nie posiada ok. 22% - 31% dorosłych Polaków.
Wykluczenie finansowe, poza czynnikami demograficznymi jest także spowodowane czynnikami psychologicznymi, do których należy brak zaufania do instytucji finansowych, w tym do banków, oraz obawa przed nowymi technologiami. Do tego dochodzi brak podstawowej wiedzy ekonomicznej i niedostateczne kompetencje, potrzebne do korzystania z usług bankowych, w tym z bankowości elektronicznej.

Odbiorcy projektu:

Osoby dorosłe w wieku 50+,  którzy w bibliotekach publicznych będą uczestniczyć w cyklu 5 spotkań poświęconych wybranym usługom finansowym. W przystępny sposób dowiedzą się jak zarządzać budżetem domowym, jak najkorzystniej wybrać konto bankowe, lokatę, ubezpieczenie. Poznają procedury internetowych przelewów bankowych, a także zapoznają się z wieloma praktycznymi i przydatnymi w życiu codziennym narzędziami internetowymi.